Week van de Werkstress
Gepubliceerd op: 12-11-2024
Van 11 tot en met 15 november is het de Week van de Werkstress. Het thema is deze keer: Sociale Veiligheid. 'Sociale veiligheid op de werkvloer raakt ons allemaal: werkgevers, (potentieel) werkenden, leidinggevenden, collega's en stagiairs. Het wordt in grote mate gecreëerd en in stand gehouden door het gedrag en de interacties tussen mensen. Een gebrek aan een sociaal veilige werkomgeving kan bijdragen aan werkstress, wat negatieve gevolgen heeft voor individuele medewerkers, teams en organisaties.'
We selecteerden vier tools en inspiratieverhalen rondom het voorkomen van werkstress en het ondersteunen van medewerkers en teams bij het omgaan met werkdruk en mentale belasting.
1. Aan de slag met Teamreflectie
Door het inzetten van teamreflectie kunnen we medewerkers in een zo vroeg mogelijk stadium ondersteunen om gezond te blijven. Dit voorkomt tevens uitval op de langere termijn. De kern is dat teams onder deskundige begeleiding bewust ruimte creëren om met elkaar de ervaringen te delen. Een belangrijke pijler is de buddy-aanpak: medewerkers vormen duo’s of drietallen die elkaar helpen om met de stress om te gaan door terugkerende gesprekken en extra aandacht voor elkaar.
- Gebruik de toolkit Teamreflectie met onder andere een werkboek en trainershandleiding
2. Gezond roosteren en plannen
Hoe krijg je tevreden medewerkers en cliënten en een gezonde bedrijfsvoering? Zeven zorgorganisaties in Noord- en Midden-Limburg sloegen de handen ineen om hun medewerkers beter te leren roosteren en plannen, inzicht in data te krijgen en de juiste tools te ontwikkelen. Het resultaat? ‘Plannen in plaats van puzzelen. Medewerkers zijn blij met de min of meer vaste basisroosters die zijn ontstaan.’
3. Fluitend naar je werk dankzij oprechte aandacht
Een medewerker die gezien en gehoord wordt en ruimte krijgt om iets te betekenen voor de bewoners, gaat fluitend naar het werk en houdt het langer vol. ‘Heb aandacht voor aandacht’, adviseren Vilans-adviseurs Diana Kole en Jeroen Schumacher daarom. Maar hoe zorg je dat er in jouw organisatie ook in de dagelijkse praktijk genoeg ‘aandachtsmomenten’ zijn? Lees de tips!
4. Waarderend werkgeverschap in de verpleeghuiszorg
Gebrek aan waardering en ruimte voor vakmanschap blijken een belangrijke factor voor de uitstroom van medewerkers. Wat is er nodig voor waarderend werkgeverschap? Hoe kun je medewerkers behouden met het vormgeven van een goede en waarderende werkomgeving?