Naar hoofdinhoud Naar footer

ECD, Elektronisch Cliëntendossier

Laatst bijgewerkt op: 28-03-2025 

Verschillende zorgverleners werken samen aan de gezondheid en het welzijn van een cliënt. Het is dan belangrijk dat iedereen weet welke zorg de cliënt nodig heeft, wat de afspraken daarover zijn en wat de ontwikkeling is. Deze informatie wordt daarom vastgelegd in een digitaal zorgdossier (ECD).

Sector:

Geestelijke gezondheidszorg , Verpleeghuiszorg , Gehandicaptenzorg , Wijkverpleging

Voor wie:

Zorgverlener

Fase:

Het elektronisch cliëntendossier (ECD) is hét digitale zorgdossier dat alle zorgprofessionals in de verschillende sectoren van de zorg ondersteunt. Verpleegkundigen, verzorgenden, begeleiders en behandelaars (zorgprofessionals) die in de zorg werken leggen in het ECD gegevens (data) vast over de inhoud van de zorg en behandeling van hun cliënten. In een ECD staan de algemene cliënt- en contactgegevens, de (medische) voorgeschiedenis van de client, het zorg-, begeleidings-, ondersteunings- of behandelplan en de rapportage.

ECD’s helpen bij het gestructureerd en eenduidig vastleggen van (gezondheids)informatie, zodat deze voor andere zorgprofessionals beschikbaar is en ook kan worden uitgewisseld met andere zorgaanbieders. Bijvoorbeeld bij opname van een cliënt in een ziekenhuis of verpleeghuis.  

Doordat de informatie nu digitaal is vastgelegd, kun je méér informatie (data) uit het ECD halen. Denk aan een trendlijn (ontwikkeling) bij één cliënt of informatie over een groep cliënten. Deze samengevatte informatie kan wat zeggen over de zorgzwaarte op een afdeling of de kwaliteit van zorg binnen een instelling. Dankzij deze data kun je bijvoorbeeld de personeelsinzet bijsturen of extra aandacht besteden aan bepaalde kwaliteitsindicatoren. We spreken dan van datagedreven werken.

Alle zorgprofessionals die nodig zijn om de zorg voor een cliënt uit te voeren en te volgen, maken gebruik van een ECD. Ieder legt in een ECD de informatie vast die voor het verlenen van zijn of haar deel van de zorg voor de cliënt van belang is. ECD’s worden gebruikt in alle sectoren van de zorg. Voor cliënten die zorg krijgen in de geestelijke gezondheidszorg, verstandelijk gehandicaptenzorg, in het verpleeghuis, de wijkverpleging, het ziekenhuis tijdens dagbehandeling en begeleiding.

Beslis samen over ECD

De bestuurder van de zorgorganisatie beslist doorgaans met welk ECD er wordt gewerkt. De keuze voor een ECD vraagt visie en leiderschap van de beslissers over met welk ECD er gewerkt gaat worden. Zorg er als verpleegkundige of verzorgende voor dat je invloed hebt op de keuze voor, of ontwikkeling van, het ECD zodat de verslaglegging gebruiksvriendelijk en efficiënt is.

In het Elektronisch Cliënten Dossier leggen zorgprofessionals vast welke zorg de cliënt nodig heeft en wat de afspraken daarover zijn. Hierbij houden ze rekening met wat de cliënt zelf kan, wat de mantelzorg kan doen en wat voor de cliënt belangrijk is. Op deze manier kan de cliënt erop vertrouwen dat iedere zorgprofessional binnen de zorgorganisatie weet welke zorg hij of zij nodig heeft. 

In het Elektronisch Cliënten Dossier leggen zorgprofessionals vast welke zorg de cliënt nodig heeft en wat de afspraken daarover zijn. Zorgprofessionals uit verschillende zorgorganisaties en zorgdomeinen doen dit in hun eigen ECD en eigen (vak)taal. Voor continuïteit van zorg voor de cliënt is digitale uitwisseling van eenduidige noodzakelijke zorginformatie nodig over de beroeps- en zorgdomeinen heen.

In het Elektronisch Cliënten Dossier leggen zorgprofessionals vast welke zorg de cliënt nodig heeft en wat de afspraken daarover zijn. De gegevens (data) die zorgprofessionals vastleggen maken de inhoud van de zorg transparant, ze geven inzicht in de inhoud van de zorg. De data kunnen bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van de zorg door te leren van de data en door het doen van onderzoek.

Jouw kennis ook op de kennisbank?

Neem contact met ons op.

Deel deze pagina via: