Naar hoofdinhoud Naar footer

Hoe benutten zorgprofessionals hun eigen veranderkracht?

Gepubliceerd op: 04-06-2024

Laatst bijgewerkt op: 10-07-2024

Hoe verander je als zorgmedewerker zélf de dingen in je werk die beter kunnen? Wilma van der Leeuw, sociaal ontwerper bij Stichting Verbeterlab leert professionals hun veranderkracht te benutten. Vilans-adviseur Marloes Aarden: ‘Zorgmedewerkers die zelf veranderingen doorvoeren, ervaren meer werkplezier en blijven langer in de zorg werken.’

Wilma: ‘Medewerkers hebben zelf veranderkracht in zich. Zij weten het best wat er niet lekker loopt in het werk, wat er anders en beter kan. Dagelijks lopen ze tegen dingen aan en denken daar misschien niet meer bij na, soms ga je immers op de automatische piloot verder. Sta eens stil bij wat je irriteert en hoe je dat zelfstandig kunt veranderen. Daar heb je lef en doorzettingsvermogen voor nodig, maar ook kunde. Hoe ga je bijvoorbeeld om met weerstand bij collega’s als je een verandering voorstelt?’

Noem eens een voorbeeld van zo’n succesvolle verandering?

‘Op een verpleeghuisafdeling kwamen de welzijnsactiviteiten niet goed van de grond. Een medewerker liep daartegenaan. Ze kreeg haar collega’s niet enthousiast en dat frustreerde haar. Tot ze het woord “activiteiten” kleiner maakte: koffie drinken, de tv aanzetten, de krant klaarleggen… Door dat concretere taalgebruik pakten haar collega’s de activiteiten wél op. En ze kwamen zelfs met nieuwe ideeën. De medewerker ging na deze ervaring weer met liefde naar haar werk.’

Waarom is meer werkplezier niet alleen belangrijk voor de medewerker zelf?

Marloes: ‘Als je zelf je werk leuker, beter en slimmer kunt maken geeft dat voldoening. Je hebt meer autonomie, invloed en zeggenschap. Een verandering overkomt je minder. En wie werkplezier ervaart, blijft langer in de zorg werken. Het is voor organisaties belangrijk de intrinsieke motivatie waarmee medewerkers voor zo’n mooi vak hebben gekozen te blijven aanwakkeren.’

‘Behalve de veranderingen die professionals zelf in gang zetten, krijgen ze ook te maken met de grote veranderingen die er in deze tijd op de zorg af komen. Met minder medewerkers meer mensen helpen – dat red je niet met alleen technologie. Sociale innovatie en veranderkracht zijn ook van belang. Het gaat ook om verbeteringen aanbrengen vanuit medewerkers zelf, vanuit wat zij zien wat er nu niet goed gaat. Verbeteringen in kwaliteit van zorg en kwaliteit van leven.’

Wilma: ‘Als je weet hoe je kleine veranderingen aanpakt en er komen grote veranderingen naar jouw afdeling, vertaal ze dan in kleinere. Dan weet je hoe je het moet doen en kun je betrokken worden. Dat is de nieuwe verandercultuur.’

Wat hebben organisaties te doen op dit gebied?

Wilma: ‘Als organisatie weet je waar je enthousiaste medewerkers zitten. Sluit daarbij aan, geef hen de benodigde tools zodat ze hun veranderroute door de organisatie kunnen vinden. Leer hen hoe ze een veranderproces moeten aanpakken. De beweging moet van twee kanten komen. Vind elkaar, bouw een brug.’

En een gouden tip voor medewerkers die iets willen veranderen?

Marloes: ‘Spreek je uit, vertrouw erop dat jouw idee ertoe doet. Vertrouw op je vakmanschap!’

Wilma: ‘Zoek enthousiaste, gelijkgestemde collega’s en praat over wat je wilt veranderen. En vind samen de stappen die je wilt zetten.’

Deel deze pagina via: