Goed leiderschap vraagt ook wat van de zorgmedewerker
Gepubliceerd op: 03-02-2023
Goed leiderschap is een cruciale factor in het verbeteren van de prestatie van zorgorganisaties. Marcel Verboom (bestuurder bij Zorggroep Oldael): ‘Een bestuurder kan eigenaarschap onder medewerkers aanzwengelen. Maar daarna is het ook aan de medewerker om de handschoen op te pakken. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.’
Uit eerder onderzoek van Waardigheid en trots bleek al hoe belangrijk leiderschap van bestuur en hoger management is voor een zorgorganisatie. Die resultaten kan je hier vinden:
- Publicatie Eigenaarschap versterken. Hoe doe je dat?
Als bestuur en hoger management regel je de randvoorwaarden voor een goed presterende organisatie. Met goed leiderschap kun je bovendien eigenaarschap stimuleren onder medewerkers. En als het gaat om eigenaarschap, ligt er ook een verantwoordelijkheid bij de zorgprofessionals, denkt Verboom.
Wederkerigheid
In die verantwoordelijkheid van zorgmedewerkers wil Verboom ver gaan. ‘Het gaat vanaf dag één over wederkerigheid. Je hebt als professional ook een ophaalplicht.’ Binnen Oldael probeert Verboom dan ook zo duidelijk mogelijk te zijn over de kaders. ‘Medewerkers vinden dat plezierig, omdat ze daarna meer veiligheid ervaren in de teams.’
Echt luisteren en terugkoppeling geven
Sabrina de Jong, zorgmedewerker bij Oldael, beaamt dit. Zij ervoer na een incident op de werkvloer hoe belangrijk het is om dat medewerkers in een veilige omgeving kunnen werken en zich kunnen uitspreken. Veel tips aan leidinggevenden gaan over écht luisteren en terugkoppeling geven. Terecht, aldus De Jong. ‘Nadat er onrust was ontstaan in ons team over het incident kreeg ik van mijn leidinggevenden het vertrouwen om het op te lossen. Dat uitspreken van vertrouwen, dat zorgt voor een veilige sfeer.’
Voorbeeldgedrag
Verboom ziet dat goed voorbeeldgedrag ook enorm belangrijk is voor het creëren van een veilige werkomgeving waarin het pakken van eigenaarschap mogelijk is. ‘Ga na: wat is mijn eigen rol en wat wordt er van mijn verwacht, ook qua gedrag? Dat geldt voor iedereen, ook voor mij als bestuurder.’
Tot slot is voor leidinggevenden zelfreflectie ook belangrijk. ‘Als leidinggevende moet je steeds stilstaan bij wat de organisatie op dat moment aan leiderschap nodig heeft en je daarbij afvragen of jij de juiste persoon voor the job bent.’
Meer weten:
- Wil je meer weten over dit artikel? Neem contact op met Marloes Berkelaar
- Bekijk ons kennisdossier Zeggenschap
- En bekijk de tool Zo zorgt goed leiderschap in de zorg voor kwaliteit en werkplezier
- Ga naar de website van Zorggroep Oldael