Livio deelt kennis over implementatie beeldschermcontact voor nieuwe toolkit
Gepubliceerd op: 21-01-2025
Beeldschermcontact gaat voor steeds meer zorgorganisaties een rol spelen in de manier waarop ze hun cliënten zorg bieden. Een implementatietoolkit kan hierbij erg behulpzaam zijn. Organisaties die al werken met beeldschermcontact deelden hun kennis over implementatie in deze toolkit. Dominic Vries, coördinator van het beeldzorgteam bij Livio, is een van hen. ‘Een belangrijke les: begin niet met “moeten”. Dan gaan de hakken in het zand.’
Anders werken noodzaak
Net als veel andere ouderenzorgaanbieders zag Livio zich geconfronteerd met een onwenselijk toekomstbeeld: zorg die moet worden afgezegd of die niet kan worden aangenomen. ‘We zagen op een gegeven moment dat al onze routes vol zaten’, vertelt Vries. ‘Daarom zetten we Mijn Plan Cliënt op, met als doel in kaart te brengen wat de cliënt zelf kan doen, wat de naasten kunnen doen, welke ondersteuning hulpmiddelen en zorgtechnologie kunnen bieden. Zodat we de fysieke zorg kunnen beperken tot de zorgvraag die dan nog overblijft.’
Impact beeldschermcontact
Een van de hulpmiddelen is beeldschermcontact. ‘In eerste instantie hadden we hiervoor slechts een beperkt aantal cliënten en werd deze zorg verleend door een externe partij’, vertelt Vries. ‘In april 2023 besloten we dit groter aan te pakken en hiervoor een eigen team in te zetten. We konden hiermee ook mensen aan het werk houden die niet meer in staat zijn tot het leveren van fysieke zorg. We werken nu efficiënter en daarmee namen de kosten ook af. Zo groeide de inzet van beeldschermcontact snel van 52 naar 222 uur per maand.’
Medewerkers betrekken
Aan de slag gaan met een eigen team vroeg om een zorgvuldige implementatie. Vries vertelt: ‘We hebben ambassadeurs zorgtechnologie aangesteld om de teams aan te haken. Ook hebben we scholing georganiseerd over de werking van zorgtechnologieën. Om medewerkers te leren wat het kan en hoe je het kunt inzetten.’
Van vrijblijvend naar digitale zorg, tenzij
In de cliëntselectie is Livio in eerste instantie uitgegaan van vrijblijvendheid. Maar nu het werken met beeldschermcontact eenmaal goed is opgezet, is het echt een onderdeel van hun beleid geworden. ‘Dat is een andere kijk op de zorg, wat zakelijker’, aldus Vries. ‘Maar het betekent wel dat we onze cliënten de zorg kunnen blijven bieden die ze nodig hebben. Dat is extra belangrijk nu we in principe niet meer met zzp’ers werken.’
Samenwerking opzoeken
Nu maken zo’n 110 cliënten gebruik van het beeldschermcontact. Grotendeels van Livio zelf, maar ook al wat van De Posten. ‘In oktober 2023 is Livio ook gestart met het leveren van beeldzorg voor deze collega zorgaanbieder’, zegt Vries. ‘Het plan is dit ook te gaan doen voor De Zorgschakel Enschede en kijken we naar promotie van dit aanbod bij huisartsen en het ziekenhuis. Door hierin de samenwerking te zoeken, kunnen we de zorg draaiend houden.’
Participatie in de werkgroep
Vries heeft deelgenomen aan de Vilans werkgroep waarin de implementatietoolkit beeldschermcontact is gemaakt. ‘Ik heb dit gedaan om de kennis die wij hebben opgebouwd in de afgelopen twee jaar mee te geven aan collega zorgaanbieders’, vertelt Vries. ‘Als we heel Nederland hiermee kunnen helpen, kunnen we allemaal de zorg blijven bieden. Dat was mijn motivatie. De sessies bevestigden mijn beeld dat we deels koploper zijn in toepassing van zorgtechnologie.’
Geleerde lessen
Toch waren die sessies ook voor Vries zelf waardevol. ‘Als wij de toolkit al tot onze beschikking hadden gehad, hadden we de aanpak van beeldschermcontact vanaf het begin anders ingestoken’, zegt hij. ‘In eerste instantie hebben we in een scholing van een uur lesgegeven over drie vormen van technologie. Ook over de medicijndispenser Medido en zorgrobot Tessa. Dat was veel te veel in zo’n korte tijd. Daarmee hebben we de plank echt misgeslagen. We hebben dit aangepast naar een scholing per technologie. Toen merkten we: nu snappen ze waar het om gaat.
Een tweede geleerde les voor ons is dat het belangrijk is te zorgen dat iedereen op één lijn zit. Als je aan een cliënt een technologie moet uitleggen waar je zelf niet achter staat, werkt het niet. Een laatste les die ik in de sessie heb gedeeld: begin bij de cliënten en medewerkers niet met “moeten”. Dan gaan de hakken in het zand.’
Praktische toolkit
Vries raadt andere zorgorganisaties aan de toolkit zeker te gebruiken als ze hybride zorg en ondersteuning via beeldschermcontact gaan inzetten. ‘Er staat veel praktische informatie in die ze helpt om dit op een efficiënte manier te doen’, zegt hij. ‘Ik vond het ook heel leuk om tijdens de sessies anderen hierin wegwijs te maken. Kennisoverdracht vind ik heel belangrijk. Daarom geef ik ook gastlessen op Saxion Hogeschool, het ROC en Graafschap College.’
Download implementatietoolkit
Waardigheid en trots voor de toekomst en Zorgvernieuwing in Versnelling hebben de implementatietoolkit Hybride zorg en ondersteuning via beeldschermcontact samengesteld in samenwerking met diverse zorgorganisaties die hun ervaring wilden delen.
Lees meer en download de implementatietoolkit beeldschermcontact
LeerDoeDeeltraject Implementeren digitale zorg voor langer thuis wonen (VPT of MPT)
De implementatie en opschaling van technologie vraagt heel wat van je organisatie. Wil je naast hulp van de toolkit meer begeleiding? En optrekken met andere zorgorganisaties in een vergelijkbaar traject? Dan is deelname aan het LeerDoeDeeltraject Implementeren digitale zorg voor langer thuis wonen (VPT of MPT) wellicht iets voor jouw organisatie.