‘Mijn Welkom’ is een warm welkom voor wachtenden bij Zonnehuisgroep Amstelland
Gepubliceerd op: 21-08-2023
Een aanmelding voor een verpleeghuis kan bij ouderen (en hun familie) onrust veroorzaken. Er komt veel op de toekomstige bewoner af. Zonnehuisgroep Amstelland ontwikkelde daarom het online portaal Mijn Welkom (Meester Ontwerpers en Motivo waren betrokken bij de bouw). In dit portaal krijgen de toekomstige bewoner en de naasten gerichte informatie die hoort bij de stap in het wachtproces en passend bij de locatie waar zijn gaan wonen. Zo zijn de nieuwe bewoner en de naasten altijd op de hoogte en is alles geregeld op de dag van de verhuizing, maar ook al voor de tijd daarna.
Als de toekomstige bewoner zich inschrijft voor de wachtlijst bij een locatie van Zonnehuisgroep Amstelland, krijgen zij van de zorg-adviseur de mogelijkheid een account aan te maken voor Mijn Welkom. Als zij een account aanmaken, kunnen zij in het portaal de informatie vinden die op dat moment voor hen van belang is.
Mijn Welkom: alles wat je weten moet op het juiste moment
Naast informatie over het wachtproces en de locatie, krijgen naasten en cliënten ook persoonlijke melding vanuit Zonnegroep Amstelland. Zo kan je als verpleeghuis een verandering in de wachttijd direct en rechtstreeks communiceren naar juiste personen. Het neemt bij de nieuwe bewoner en naasten veel onrust weg als zij goed hierover zijn geïnformeerd. Als er nieuwe informatie of een melding gereedstaat staat in Mijn Welkom, krijg je hiervan bericht per e-mail.
Communiceren met familie
Voor de professional in de verpleegzorg is het belangrijk om je cliënten goed te kennen en te weten hoe je met de naasten in gesprek kan gaan en blijven. Goede zorg is immers maatwerk. In de publicatie Communiceren met de familie verzamelden wij meerdere voorbeelden van instrumenten en methoden die je daarbij kunnen helpen.
Goede communicatie
Familie en naasten zijn voor bewoners een grote steun. Zij spelen een steeds grotere rol in de zorg en ondersteuning. Hierom wordt de samenwerking met en ondersteuning van mantelzorgers steeds belangrijker, zowel thuis als in het verpleeghuis. Goede communicatie tussen zorgprofessionals en familie is het sleutelwoord voor een goed samenspel en om de zorg zo goed mogelijk in te richten. De publicatie Communiceren met familie is een inspiratiedocument met voorbeelden en tools, die zorgprofessionals helpen beter te communiceren met familie.
Kennismaking met locatie en de mensen
Een verhuizing naar een verpleeghuis is natuurlijk spannend voor de nieuwe bewoner. Je komt in een nieuwe omgeving waar dingen anders zijn, tussen mensen die je niet kent. Daarom bevat het portaal ook filmpjes waarin medewerkers van de locatie vertellen wie zij zijn, wat zij doen en hoe zij samen met het netwerk van bewoners zorgen voor een fijn verblijf.
Maar ook bewoners en hun naasten vertellen over hun ervaringen binnen Zonnehuisgroep Amstelland. Wat doen zij op hun locatie? Hoe blijven ze actief? Maar ook zaken als rouwproces komen aan bod.
Dankzij het nieuwe portaal kunnen alle locaties nieuwe bewoners en hun familie al vanaf de aanmelding voor de wachtlijst informeren over en begeleiden bij het hele verblijf. Van begin tot het einde.
Dialoogsessie: Het gebruik van technologie in de zorg van morgen. Hoe dan?
Hoe zorgen we met het tekort aan personeel voor die groeiende groep ouderen? Nu, en in de toekomst? Op donderdag 2 november van 10.00-11.00 uur gingen we digitaal met elkaar in gesprek over het gebruik van technologie in de zorg van morgen.
We gingen samen in gesprek over kansen, mogelijkheden en vraagstukken rondom technologie in de zorg. Voor nu, en in de toekomst. We stonden stil bij de rol die technologie speelt in jouw werk. Wat zijn jouw ervaringen? Waar loop je tegenaan? Wat zijn goede voorbeelden? Waar zie je ook kansen die nog onbenut zijn?
Lees meer
- Lees ook Digitale transformatie bij Omring
- Zelf aan de slag? Kijk voor tips in de Toolkit: aan de slag met technologie in de verpleeghuiszorg