Via Sprekende beelden achterhalen wat de dag de moeite waard maakt
Gepubliceerd op: 13-10-2021
Laatst bijgewerkt op: 06-01-2023
Het aanbod en gebruik van zorgtechnologie in de langdurige zorg neemt enorm toe. Om zorgaanbieders beter inzicht te bieden in bestaande technologieën, delen zorgorganisaties hun ervaringen en aandachtspunten. Met deze keer: Sprekende Beelden van WVO Zorg.
Wat doet Sprekende beelden en voor wie is het bedoeld?
Sprekende beelden is een interactief spel op de iPad, ontwikkeld volgens het principe van ‘serious gaming’. Met het spel kan WVO Zorg achterhalen wat de dag de moeite waard maakt voor een bewoner. Het spel stelt 4 vragen:
- Welke rituelen en gewoontes vindt u belangrijk?
- Van welke sporten en uitstapjes kunt u genieten?
- Welke activiteiten vindt u leuk?
- Waar kunt u van genieten?
Bij elke vraag komen langzaam foto’s voorbij. De foto’s sluiten aan bij de vraag en de context. Om het spel persoonlijker te maken kunnen ook foto’s worden toegevoegd. Foto’s die bij hen passen slepen de bewoners naar het mandje. Foto’s die niet aansluiten swipen ze naar boven. De vragen komen uit het welzijnsplan van WVO Zorg. Daarmee sluit het spel goed aan op de zorgvisie. Ook bewoners met dementie kunnen het spel spelen.
Waarom gebruiken jullie deze zorgtechnologie?
WVO Zorg werkt volgens de methodiek Stepped Care en zocht nog een hulpmiddel om het gesprek met bewoners te faciliteren. Tijdens een festival deden medewerkers ervaring op met het spel. Zij reageerden heel positief. De antwoorden worden in het welzijnsplan van de cliënt opgenomen. WVO Zorg onderzoekt nog of de antwoorden ook een plek in het ECD kunnen krijgen. Zodat ook de zorgmedewerkers ze kunnen zien.
Wat zijn de voordelen voor cliënt en medewerker?
Medewerkers leren de bewoners beter kennen, want door het spel gaan gesprekken over andere dingen. Het spel is een echte ‘gespreks-tool’, zeker bij mensen die zich niet zo snel openstellen. De foto’s kunnen veel losmaken. Door het vaker te spelen kunnen medewerkers een band met bewoners opbouwen. En durven ze ook onderwerpen te bespreken die anders onbenoemd zouden blijven. Als medewerkers bewoners beter leren kennen, kunnen ze ook meer rekening met ze houden.
Een mooi voorbeeld: door het spel kwamen medewerkers erachter dat een mevrouw erg emotioneel werd van gitaarmuziek. Dat was de favoriete muziek van haar man. Als deze mevrouw aanwezig is, zetten de medewerkers nu vaak andere muziek op of ze bieden ruimte aan haar emoties.
Elke afdeling of woning heeft een iPad. Het spel is dus gemakkelijk te gebruiken. Ook de bediening is eenvoudig. Het spel is bovendien veilig en AVG-proof. Want elke cliënt heeft een eigen code, gekoppeld aan het kamernummer. Tijdens corona was het spel een goed middel om activiteiten op de bewoners af te stemmen.
Zitten er ook nadelen aan deze zorgtechnologie?
De iPads worden ook gebruikt voor medicatieafgifte en beeldbellen en zijn dus soms niet beschikbaar. Daarnaast moet je het spel onder de aandacht van de medewerkers blijven brengen. Je moet het gebruik stimuleren, dat viel tegen in het begin. In de coronatijd werd het meer gespeeld. Toen kwam er ook meer tijd voor individuele activiteiten.
Hoe gebruiken jullie Sprekende beelden in de dagelijkse zorgwerkzaamheden?
Elke cliënt speelt het spel minstens één keer per zes maanden, om het welzijnsplan te vullen. Nieuwe bewoners spelen het binnen zes weken. Op dit moment gebruiken de activiteitenbegeleiders en welzijnscoaches het spel. Zodat ze passende activiteiten kunnen verzinnen. Soms wordt het spel ook gespeeld als activiteit op zich. En als het beantwoorden van alle 4 vragen te veel inspanning kost, kun je de resultaten tussentijds opslaan.
Als alle vragen beantwoord zijn, verschijnt een collage van de geselecteerde foto’s. Dan kun je nog foto’s wijzigen. Daarna kun je de collage printen, en er bijvoorbeeld een poster of placemat van maken. Met Nedap kijkt WVO Zorg of een koppeling met het ECD mogelijk is. WVO Zorg blijft het spel door ontwikkelen, samen met gameontwikkelaar &Happy. Ook is WVO Zorg nu bezig met de ontwikkeling van een nieuw, fysiek spel, gekoppeld aan een app, om gestructureerd het levensverhaal en netwerk van een cliënt in kaart te brengen.
Meer weten
- Meer weten over het gebruik van Sprekende beelden? Neem dan contact op met Christie Steenbakker, beleidsadviseur WVO zorg
- Meer over Sprekende beelden op gamesfor.health.nl
Bekijk het actuele overzicht van technologische toepassingen en ga zelf aan de slag op één van de onderwerpen.