Beter voorbereid op praktijksituaties met de VR-bril
Gepubliceerd op: 16-12-2020
Laatst bijgewerkt op: 06-01-2023
Het aanbod en gebruik van zorgtechnologie in de langdurige zorg neemt enorm toe. Om zorgaanbieders beter inzicht te bieden in bestaande technologieën, delen zorgorganisaties hun ervaringen en aandachtspunten. Met deze keer: de VR-bril van Patyna.
Wat is de VR-bril en voor wie is deze bedoelt?
De virtual reality-bril, of VR-bril, is een bril met een televisiescherm. Op dit scherm komt een hele omgeving in beeld, in 360 graden. Zo kun je je via de VR-bril in een virtuele praktijksituatie verplaatsen en oefenen in een gecontroleerde omgeving. Je ziet direct de gevolgen van jouw handelen. Wij gebruiken de VR-bril vooral voor het trainen van onze medewerkers.
Waarom gebruiken jullie deze zorgtechnologie?
Wij gebruiken de bril om het gat tussen theorie en praktijk te dichten. In de virtuele wereld kunnen we medewerkers ervaringen laten opdoen die ze normaal gesproken pas tegenkomen in de praktijk. Bovendien hebben ze het gevoel dat ze midden in de situatie staan. Hierdoor is het leerrendement hoger dan van het klassiek scholen van medewerkers.
Wat zijn de voordelen van de VR-bril voor bewoner en medewerker?
Voor bewoners is het fijn dat een medewerker een situatie al eens heeft meegemaakt en dus de juiste keuze kan maken. Bewoners hebben sowieso baat bij adequaat en geschoold personeel, dat zelfredzaamheid stimuleert. Hierdoor neemt het levensgeluk van bewoners toe. Medewerkers voelen zich dankzij de training in de virtuele wereld zekerder in hun beroep. Ze zijn al voorbereid op uitdagende praktijksituaties. Ook is uit onderzoek gebleken dat zorgmedewerkers de voorkeur geven aan visuele informatie boven tekst.
Zitten er ook nadelen aan de VR-bril?
Een nadeel is dat er nog weinig VR-trainingen zijn voor de Nederlandse zorgsector. Er is een ruime keuze aan hardware, je kunt duizenden brillen bestellen, maar er zijn slechts een handjevol VR-trainingen gemaakt. Samen met ‘Anders Werken in de Zorg Fryslân’ werken we hier hard aan. We willen met onze collega-organisaties een virtuele bibliotheek opbouwen. Voor en door zorgverleners die willen aansluiten bij de leerbehoefte van hun medewerkers, namelijk het ervaren van praktijksituaties.
Een ander nadeel is dat de bril te vaak als dé oplossing wordt gezien. Maar de VR-bril is niet meer dan een middel om een doel te behalen. De informatieuitwisseling na de VR-training is minstens zo belangrijk! We gaan met de trainees in gesprek na hun ervaring: hoe verhoudt dat wat ze hebben gezien zich tot hun dagelijkse praktijk? Wat zouden ze in hun dienst anders doen na het zien van deze VR-video?
Het is een ‘blended’ manier van leren, een mix, met en zonder technologie. Ook is het slechts een van de vele innovatieve, visuele manieren om medewerkers nieuwe stof te leren.
Hoe gebruiken jullie de VR-bril in de dagelijkse zorgwerkzaamheden?
We gebruiken de VR-brillen als aanvulling op reguliere trainingen. Zoals BHV-scholing, COVID-scholing van thuiszorg en verpleeghuismedewerkers, of trainingen over een nieuw rapportagesysteem of slikproblematiek.
Meer weten
Bekijk het overzicht met zorgtechnologieën en ga zelf aan de slag met een van de innovaties.