Zorgalarmering beter benutten
Laatst bijgewerkt op: 03-04-2024
Naast het implementeren van nieuwe technologie is er ook veel winst te behalen bij het beter benutten van technologieën die al in gebruik zijn. Denk aan zorgalarmering. Als je dit zo goed mogelijk gebruikt, wordt het primaire zorgproces optimaal door technologie ondersteund.
Wat is zorgalarmering?
Zorgalarmering is het centrale systeem voor de zorg om te helpen signaleren welke (niet-planbare) zorgbehoefte er bijvoorbeeld op de afdeling is. Zorgalarmering omvat naast telefonie ook de gekoppelde (zorg)sensoren en het verpleegoproepsysteem (VOS). Richt je de zorgalarmerings-systemen optimaal in en zet je de sensoren passend en persoonsgericht bij cliënt in, dan kan dat zorgen voor een grotere kwaliteit van zorg. Daarnaast kan het ook de ervaren werkdruk van zorgprofessionals verminderen, bijvoorbeeld in de nachtzorg.
Hoe werkt zorgalarmering?
De data en informatie van telefonie, zorgalarmeringssystemen en de gekoppelde sensoren geven zorgprofessionals inzicht in hoe vaak en door wie er alarmen gegenereerd worden. Dit geeft vervolgens inzicht in de zorgbehoeftes van elke bewoner. Met dat inzicht kunnen zorgmedewerkers samen passende en persoonsgerichte interventies toepassen. Inzicht in je alarmen per afdeling maakt ook dat je het aantal onnodige oproepen en alarmeringen kan verminderen en zo de zorgprofessional maximaal ondersteunen bij het verlenen van de juiste zorg.
Hier ga je binnenkort meer informatie, tools en praktijkvoorbeelden over de zorgalarmering beter benutten vinden.
LeerDoeDeeltraject: slimmer benutten van data uit zorgalarmering-systemen
Door het slimmer benutten van data uit zorgalarmering-systemen kun je de werkdruk verminderen en de kwaliteit van zorg verbeteren. Wil je hiermee aan de slag gaan, samen met een klein aantal andere organisaties die Wlz-zorg aanbieden? In mei 2024 gaat een nieuw LeerDoeDeeltraject van start.