Naar hoofdinhoud Naar footer

Spraakgestuurd rapporteren

Laatst bijgewerkt op: 31-03-2025 

Spraakgestuurd rapporteren biedt zorgprofessionals een andere manier om te rapporteren. Deze technologie maakt het mogelijk om gesproken informatie direct vast te leggen in een elektronisch cliëntendossier (ECD).

Sector:

Ouderenzorg , Gehandicaptenzorg

Voor wie:

Zorgverlener

Fase:

In gebruik

Bij spraakgestuurd rapporteren wordt gesproken informatie automatisch omgezet in tekst. Je kunt spraakgestuurd rapporteren inzetten om gesproken rapportages direct in het ECD vast te leggen.

In plaats van dat zorgverleners typen, spreken ze hun notities of rapportages in. Slimme spraakherkenningstechnologie zet deze ingesproken woorden om in tekst, die je direct kunt opslaan en gebruiken.

Spraakgestuurd rapporteren kan onder andere de administratieve last voor zorgverleners verlichten, stress rondom het rapporteren verlichten en cliënten meer gevoel van regie geven. Spraakgestuurd rapporteren kan in de ouderenzorg en gehandicaptenzorg op de volgende manieren ondersteunen: 

  • Minder spelfouten: doordat het systeem gesproken tekst omzet in geschreven tekst, worden minder spelfouten gemaakt. Dit komt de kwaliteit van de rapportages ten goede.
  • Direct rapporteren na het zorgmoment: de nieuwe werkwijze die bij het spraakgestuurd rapporteren komt kijken leidt er vaak toe dat zorgprofessionals direct na het zorgmoment rapporteren, in plaats aan het eind van hun dienst. Dit komt omdat ze spraakgestuurd rapporteren in het bijzijn van de cliënt doen. Ook dit komt de kwaliteit van de rapportages ten goede.
  • Toegankelijkheid: zorgverleners die moeite hebben met typen of werken in omgevingen waar typen lastig is kunnen baat hebben bij het gebruik van spraakgestuurd rapporteren, omdat typen niet meer nodig is.
  • Verbeterde communicatie: ingesproken rapportages kunnen worden gemaakt in het bijzijn van de cliënt. Op deze manier is de cliënt meer betrokken bij de zorg en ook op de hoogte van wat er wordt gerapporteerd in het dossier.

Spraakgestuurd rapporteren wordt toegepast door zorgmedewerkers in zowel de ouderenzorg als gehandicaptenzorg. Idealiter wordt het spraakgestuurd rapporteren gedaan in aanwezigheid van de cliënt, indien dit mogelijk is.

Er heeft nog geen waardebepaling plaatsgevonden voor deze technologie. Hiervoor is meer onderzoek nodig.

Deze technologie wordt op dezelfde manier gefinancierd als bijvoorbeeld het Elektronisch Cliënten Dossier (ECD), uit de overheadkosten voor ICT-voorzieningen voor de zorgmedewerkers. 

Spraakgestuurd rapporteren komt niet in aanmerking voor financiering onder de prestatie thuiszorgtechnologie Zorgverzekeringwet en Wet langdurige Zorg – Modulair Pakket Thuis. Het is namelijk geen zorg op afstand, die in directe relatie tussen de zorgorganisatie en de cliënt wordt ingezet. Het is een ICT-voorziening bedoeld voor de ondersteuning van de zorgmedewerker in het administratief proces.

Implementatietoolkit Spraakgestuurd rapporteren

Waardigheid en trots voor de toekomst en Zorgvernieuwing in Versnelling hebben de implementatietoolkit Spraakgestuurd rapporteren samengesteld in samenwerking met diverse zorgorganisaties die hun ervaring wilden delen. De toolkit geeft een praktisch stappenplan gericht op dit zorgproces, inclusief voorbeelddocumenten, tools en tips. Lees meer en download de toolkit.

Jouw kennis ook op de kennisbank?

Neem contact met ons op.

Deel deze pagina via: