Kwaliteit van zorg verbeteren door verhalend leren en verbeteren
Gepubliceerd op: 13-11-2023
Wil je met jouw zorgorganisatie werken aan het verbeteren van de kwaliteit van zorg? En de ervaringen van cliënten, naasten en zorgprofessionals hiervoor inzetten? Dan vind je in dit artikel onderbouwde methoden om hiermee aan de slag te gaan.
Verhalen van cliënten, naasten en zorgprofessionals laten zien wat zij belangrijk vinden in de zorg en ondersteuning. Deze verhalen kun je op individueel, team- en organisatieniveau gebruiken om mee te leren en te verbeteren.
Wat is verhalend leren en verbeteren?
De laatste jaren worden verhalen steeds vaker gebruikt voor leren en verbeteren van kwaliteit in de zorg. Waar zijn cliënten, naasten en zorgprofessionals tevreden over en wat kan er beter? Deze verhalen worden vastgelegd, besproken en ingezet voor het verbeteren van kwaliteit van leven, van zorg en van de zorgrelatie.
Verhalen inzetten voor verbeteren van kwaliteit en verantwoording
In het verleden gebruikten organisaties vaak alleen kwantitatieve methoden om inzicht te krijgen in kwaliteit van zorg. Denk hierbij aan vragenlijsten met meerkeuzevragen. Maar hiermee mis je de individuele verwachtingen, behoeften en wensen. Ook wordt niet duidelijk welke verhalen achter een bepaalde score zitten.
Verhalende methoden kun je gebruiken voor het ophalen van ervaringen. Gebruik de gedeelde ervaringen bijvoorbeeld bij een reflectiebijeenkomst, waarbij er ruimte is voor verschillende perspectieven. Vervolgens vertaal je de verhalen naar verbeteracties.
Waar zet je verhalen in? Dat kan zijn voor het team, op een locatie, voor de gehele zorgorganisatie of voor een individuele cliënt. Naast het verbeteren van de kwaliteit van zorg, kan een zorgorganisatie de uitkomsten ook gebruiken bij de verantwoording aan het zorgkantoor.
Onderbouwde verhalende methoden
Er zijn verschillende manieren om in het verpleeghuis met verhalend leren en verbeteren aan de slag te gaan. In dit artikel komen alleen onderbouwde methoden aan bod die verhalen een volwaardige plek geven in de uitvoering, verbetering, beleidsvorming en verantwoording van de zorg.
De methoden verschillen van elkaar in:
- de manier waarop, hoe vaak en waarom verhalen worden verzameld
- het soort verhalen
- bij wie verhalen worden opgehaald
- welke mensen betrokken zijn bij het verzamelen van verhalen
- het gebruik van verhalen voor leren en ontwikkelen
Kies een methode
Kies zelf welke methode bij jou, je team en jullie organisatie past. Ga naar het overzicht van methoden en maak een keuze.
Gebruik de Keuzehulp
Hoe kies je de methode die het meeste past bij jou, je team en jullie organisatie? Gebruik de Keuzehulp. Die helpt je hier goed over na te denken, door het stellen van prikkelende vragen.
Verhalend leren en verbeteren in de praktijk
Wil je inspiratie rondom het werken met verhalend leren in de praktijk? Neem een kijkje in de keuken van zorgaanbieders.
- In het interview Leren van verhalen delen Charlotte van den Eijnde, senior onderzoeker bij de Leyden Academy on Vitality and Ageing, en Esther Smits, medewerker welbevinden bij woonzorgcentrum Zandley van Mijzo, hun tips voor zorgprofessionals.
- Maak kennis met de kracht van verhalen in het interview met Laura Dorland, senior onderzoeker bij Espria, en de voorbeeldcasus Het verhaal als sleutel.
- Lees hoe Cicero Zorggroep de methode toepast in het artikel Met verhalen leren en verbeteren: 'Concrete aangrijpingspunten werken motiverend!'.
- Lees ook Verhalen over de eigen praktijk helpen medewerkers bij reflectie.
- Lees hoe bij Mijzo Het verhaal als kwaliteitsinstrument’ zorgt voor inzichten die net wat dieper gaan.
- Kom erachter hoe Verhalen over de eigen praktijk medewerkers helpen bij reflectie.
- Lees ook ‘Het verhaal als kwaliteitsinstrument’ zorgt voor inzichten die net wat dieper gaan.
Contact
Heb je een vraag of opmerking over het overzicht van verhalende methoden? Mail dan naar verhalen@vilans.nl.
Project Verhalend leren en verbeteren
Het Kennisdossier Verhalend leren en verbeteren is een product van het project ‘Verhalend leren en verbeteren’ dat wordt uitgevoerd door Leyden Academy on Vitality and Ageing, Vilans, Maastricht University, Erasmus University Rotterdam en Tilburg University in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).