Naar hoofdinhoud Naar footer

Kwaliteitsverpleegkundigen ouderenzorg

Gepubliceerd op: 21-09-2021

Kwaliteitsverpleegkundigen ouderenzorg vervullen een veelzijdige rol in het verbeteren van de kwaliteit van zorg. Je bent op de hoogte van actualiteiten en wet- en regelgeving en organiseert processen. Hoe werk jij aan de kwaliteit van zorg? Lees praktijkvoorbeelden over de manieren waarop organisaties de rol vormgeven.

Video kwaliteitsverpleegkundigen ouderenzorg

De rol van kwaliteitsverpleegkundigen is in ontwikkeling en staat nog niet vast omschreven in functiebeschrijvingen van verpleeghuizen. Daarom komt het voor dat binnen dezelfde zorgorganisatie locaties hun eigen invulling geven aan deze functie. Zo is de een deels ingeroosterd voor werkzaamheden op de afdeling en komt de ander af en toe op de afdeling. En waar de ene kwaliteitsverpleegkundige één of twee teams onder haar hoede heeft, bewaakt de ander de kwaliteit van zorg bij meer dan 160 medewerkers verspreid over verschillende locaties.

Wil jij meer weten over het invullen van de rol van kwaliteitsverpleegkundigen? Kijk dan naar deze video waarin Miranda van Bussel (Savantzorg), Carolina Bartelds (Huize Het Oosten) en Janneke Hoekstra (Zonnehuisgroep Noord) vertellen over hun rol. Wat zijn nu precies hun taken? Waar lopen ze tegenaan in deze nog betrekkelijk nieuwe rol? Wat drijft hen? Luister naar deze professionals:

‘Je moet goed nadenken over de rol van de kwaliteitsverpleegkundige. En niet alleen om te voorkomen dat deze een beleidsmatige wordt.’

Rol en taken kwaliteitsverpleegkundigen ouderenzorg

Welke werkzaamheden voert een kwaliteitsverpleegkundige uit? Deze verschillen per organisatie en kwaliteitsverpleegkundige. Rode draad is vaak wel dat de kwaliteitsverpleegkundige verantwoordelijk is voor de inhoud, kwaliteit van zorg en de teamleider of manager verantwoordelijk is voor de lijn. Denk aan de volgende werkzaamheden:

  • Inspireren van collega’s vanuit eigen vakmanschap.
  • Versterken van het leer- en ontwikkelklimaat.
  • Het aangaan van het gesprek over kwaliteit.
  • Het voorbeeld geven.
  • Teams ondersteunen.
  • Coachen.
  • Observeren en toetsen of medewerkers protocollen volgen.
  • Scholing (laten) geven; bijvoorbeeld over klinisch redeneren.
  • Signaleren voortgang werken aan kwaliteit van zorg.
  • Verbinding leggen tussen de lagen in de organisatie.
  • Netwerken.
  • Processen op gang brengen.
  • Zorgen voor borging.
  • Onderling vertrouwen bevorderen.

Tips rol kwaliteitsverpleegkundigen ouderenzorg

  • Vraag ondersteuning, zoals een training coachingsvaardigheden.
  • Geef samen met collega-kwaliteitsverpleegkundigen invulling aan je expertrol, denk bijvoorbeeld aan het verdelen van aandachtsgebieden. Niet iedereen kan alles weten.
  • Houd regelmatig driehoeksoverleg met teamcoach en manager.
  • Houd enige afstand tot de teamcultuur.
  • Las af en toe ‘vijf minuten raamstaren’ in en denk kritisch na over je eigen rol.

Bonustip: Sluit je aan bij een netwerk van kwaliteitsverpleegkundigen. Zo deel je ervaringen binnen een vertrouwde groep en zijn er mogelijkheden om vragen te stellen. Lees ervaringen van deelnemers uit zo’n netwerk. Vragen? Meedoen? Neem dan contact op met Susan Keunen via: s.keunen@vilans.nl of tel. 030 789 20 40.

‘Je mag lef tonen om anders te organiseren. Daar ben ik supertrots op!’

Miranda van Bussel, Savantzorg

Kennis voor kwaliteitsverpleegkundigen ouderenzorg

Videotraining kwaliteitsverpleegkundigen

Ga aan de slag met het lesmateriaal van de training kwaliteitsverpleegkundigen om jouw kennis over de functie van kwaliteitsverpleegkundige te verdiepen. We raden aan om de training met een groep van 6-10 kwaliteitsverpleegkundigen te doen. Zo wissel je onderling ervaringen uit en leer je van elkaar. Laat een collega van opleidingen of beleid de workshops geven. Of verzorg als deelnemers in duo’s een workshop. Bij elke workshop zit een aantal opdrachten waarmee je in de praktijk aan de slag gaat. Ook als je vragen hebt over de inhoud of het verzorgen van de workshops dan denken we graag met je mee. Neem dan contact op met Susan Keunen via: s.keunen@vilans.nl of tel. 030 789 20 40 of met Shannon Gotthjalpsen via s.gotthjalpsen@vilans.nl.

Hoe zorg je voor gedragsverandering?

Als kwaliteitsverpleegkundige zet je veranderingen in gang en help je collega’s om deze verandering uit te voeren. Bijvoorbeeld wanneer er een formulier afgeschaft wordt. Iedereen hoort dan overtuigd te zijn van het nut en gaat op een andere manier registreren. Daarvoor is coaching bij gedragsverandering nodig. In dit filmpje leggen we uit welke stappen je zet om gedragsverandering te stimuleren.

Hoe ga je om met weerstand?

Bij het doorvoeren van veranderingen krijg je vrijwel altijd te maken met weerstand. Het is belangrijk daar op voorhand rekening mee te houden, zodat je weet hoe je hiermee omgaat. Bekijk de video met tips van coach Henry Mostert:

‘Deze functie krijgt steeds meer een gezicht. Medewerkers staan steeds meer open voor kwaliteitsverpleegkundigen.’

Janneke Hoekstra , Zonnehuisgroep Noord

Meer weten

Deel deze pagina via:

Soort

Video

Programma's / projecten

Waardigheid en trots voor de toekomst