Publicatie: Inzicht in (ervaren) kwaliteit
Gepubliceerd op: 31-05-2018
Laatst bijgewerkt op: 10-11-2020
Publicatie: Inzicht in (ervaren) kwaliteit
Organisaties zijn vrij om zelf een instrument te kiezen of te maken om de ervaringen van cliënten te meten. Omdat het gekozen instrument goed moet aansluiten bij de organisatie, heeft Waardigheid en trots de ervaringen van zestien organisaties gebundeld in de publicatie Inzicht in ervaren kwaliteit. De publicatie focust zich met name op de stappen die een organisatie moet doorlopen om te komen tot een passend instrument en geeft vervolgens veertien gebruikte instrumenten weer.
Instrumenten bieden inzicht in ervaren kwaliteit
Vanuit Waardigheid en trots, Ruimte voor verpleeghuizen, zijn 44 organisaties begeleid in de ontwikkeling van werkwijzen en instrumenten voor het inzichtelijk maken en bevorderen van de ervaren kwaliteit van leven. Door deze organisaties is een variëteit aan instrumenten ontwikkeld: van narratieve en observationele instrumenten tot aan dialoog-ondersteunende instrumenten en klassieke vragenlijsten. Daarbij geldt dat de ene organisatie verder is qua invoering dan de andere. Sommige organisaties hebben een kant-en-klaar instrument ingevoerd of aangepast, andere hebben gebruik gemaakt van de wetenschap, weer anderen hebben geheel zelfstandig een instrument ontwikkeld en getest. Via de publicatie ‘Inzicht in (ervaren) kwaliteit’ wordt de opgedane kennis en ervaring met de verschillende instrumenten beschikbaar gesteld voor alle zorgaanbieders.
Download de publicatie Inzicht in ervaren kwaliteit (pdf) onderaan deze pagina
Voor wie
Deze publicatie is geschreven voor medewerkers die zich bezighouden met het thema kwaliteit in organisaties in de ouderenzorg (verpleeghuiszorg en thuiszorg), zoals zorgmedewerkers, projectleiders en beleidsmedewerkers/staf.
Doel
De kernachtige beschrijvingen in de publicatie bieden de kwaliteitsmedewerker ondersteuning in het oriëntatieproces op instrumenten voor het inzichtelijk maken van (de ervaren) kwaliteit van leven. Doel is dat de kwaliteitsmedewerker kan komen tot een voorselectie (shortlist) van instrumenten die past bij de visie, cliëntengroep en cultuur van de organisatie.
Downloads