7 tips voor een soepele overgang naar het verpleeghuis
Gepubliceerd op: 26-11-2024
WoonZorgcentra Haaglanden helpt toekomstige bewoners en hun naasten bij een soepele overgang naar het verpleeghuis. Ergotherapeut en mede-initiator Remco Klopper en Edith ‘t Hoen, projectleider Strategie en Innovatie, vertellen wat de werkwijze 'Thuis bij WZH' inhoudt en geven 7 tips voor andere zorgorganisaties.
Wat houdt ‘Thuis bij WZH’ in?
Remco: ‘Wij kregen regelmatig de vraag van mantelzorgers waarom hun dierbare in het verpleeghuis niet meer deed wat hij thuis deed. Ons antwoord was altijd: omdat we dat niet wisten. Met Thuis bij WZH hebben we een goed beeld van de toekomstige bewoner. Tijdens huisbezoeken voor de verhuizing vragen wij wat de nieuwe bewoner belangrijk vindt en wat wij moeten doen om de nieuwe omgeving zoveel mogelijk te laten lijken op thuis.’
‘Inspiratie voor Thuis bij WZH was ook het lerend vermogen van mensen met dementie. De meeste van onze bewoners hebben een vorm van dementie. Zij kunnen wel degelijk weer dingen aanleren. Vaak zijn dit de dagelijkse handelingen die zij thuis nog gewoon konden, maar in een andere omgeving ineens niet meer lijken te lukken. Ook daarom is het belangrijk dat bewoners zich zo snel mogelijk thuis voelen bij ons.’
Wat is de meerwaarde van de huisbezoeken voor de samenwerking met de naasten?
Edith: ‘We nemen door het huisbezoek onwetendheid en ongerustheid weg bij naasten. Bijvoorbeeld door te vertellen dat zij een rol mogen blijven vervullen voor hun dierbare wanneer die bij ons woont. Dat is vaak een eyeopener voor hen. Omgekeerd zijn wij natuurlijk blij met de hulp die zij bieden.’
Remco: ‘Naasten vragen heel vaak: mag ik mijn moeder meenemen naar buiten of helpen met douchen? Ja, natuurlijk mag dat. Na het huisbezoek zeggen mensen bijna altijd dat zij het nu veel minder spannend vinden dat hun dierbare naar het verpleeghuis gaat. Met onze huisbezoeken zorgen we ervoor dat de overgang naar het verpleeghuis soepel verloopt.’
Edith: ‘Alles wat tijdens het huisbezoek is afgesproken, leggen we vast in het cliëntdossier. De zorgmedewerkers zijn zo op de hoogte van betekenisvolle activiteiten van de bewoner en de naaste voelt geen drempel meer om de zorg te bieden die ze altijd al boden. Dat heeft een positief effect op de onderlinge samenwerking en vergemakkelijkt het gesprek hierover als de bewoner eenmaal bij ons is. Een simpele vraag als 'lukt het allemaal?' kan dan al veel informatie opleveren.’
Wat mag je als naaste wel en wat niet?
De mantelzorger, vaak een naaste, is een belangrijke schakel tussen de zorgprofessional en de cliënt. Ben je op zoek naar meer antwoorden over wat een naaste wel en niet zelf mag doen? Meer antwoorden op deze vraag vind je op de pagina Veelgestelde vragen kaders mantelzorger.
7 tips voor een soepele overgang naar het verpleeghuis
1: Leer de nieuwe bewoner goed kennen en verzamel zoveel mogelijk informatie
Behandel tijdens het huisbezoek verschillende thema’s. Bespreek wat de bewoner allemaal doet en kan op een dag. Welke activiteiten onderneemt hij zoal? Een ander thema is zijn levensgeschiedenis. Vraag de bewoner bijvoorbeeld waar hij heeft gewoond, wat voor werk hij heeft gedaan en hoe zijn jeugd was. Dat maakt dat zorgmedewerkers de bewoner eerder als mens zien en niet slechts als cliënt. Infomeer verder hoe groot zijn familie is en of zij veel mantelzorg bieden. Vraag welke spullen belangrijk zijn. Wat moet er straks mee om een vertrouwde omgeving te creëren?
2: Leg alle informatie zorgvuldig vast in het cliëntendossier
Leg alle verzamelde informatie en gemaakte afspraken vast in het cliëntendossier. De zorgmedewerkers die niet bij het thuisbezoek waren, zijn zo op de hoogte van betekenisvolle activiteiten van de bewoner en de naaste voelt geen drempel meer om de zorg te bieden die ze altijd al boden. Dat heeft een positief effect op de onderlinge samenwerking en vergemakkelijkt het gesprek hierover als de bewoner eenmaal bij ons is. Een simpele vraag als 'lukt het allemaal?' kan dan al veel informatie opleveren.’
3: Bespreek wensen, grenzen en verwachtingen van naasten
Probeer tijdens het gesprek inzichtelijk te maken hoe het sociale netwerk van de bewoner eruitziet. Vraag vervolgens wat de naasten willen en kunnen blijven doen. Dan gaat het over zorg, maar ook over activiteiten. Als een naaste altijd op vrijdagmiddag langskomt om samen met haar man een visje te gaan eten, leg dit dan vast in het dossier.
Een netwerk kun je in kaart brengen met behulp van het ecogram. Lees meer over het gebruik van een ecogram.
4: Laat een medewerker van de afdeling waar de bewoner naartoe gaat, meegaan op huisbezoek
Bij WZH gaat de ergotherapeut van de locatie samen met een zorgmedewerker op huisbezoek. Dat zorgt meteen voor directe betrokkenheid van de zorgmedewerker en later voor herkenning bij de bewoner. Zorgmedewerkers gaan graag langs de bewoner als deze is verhuisd, bijvoorbeeld om te kijken hoe het gaat en of de schilderijtjes van thuis al hangen.
5: Lukt het niet om de bewoner thuis te bezoeken, houd het gesprek dan in het verpleeghuis
Bij een spoedopname is het niet mogelijk om een huisbezoek te doen. Voer dan het gesprek alsnog in het verpleeghuis. Ook dan kun je waardevolle informatie ophalen.
6: Pak het projectmatig op en zorg voor steun van het bestuur
Je kunt de huisbezoeken er niet even bij doen. Pak het projectmatig op en zorg ervoor dat het bestuur van je organisatie het initiatief steunt. Het opzetten van de huisbezoeken kost tijd en mankracht, dus er moet geld voor worden vrijgemaakt. Goed om te weten: de huisbezoeken worden deels vergoed vanuit de Wlz.
7: Betrek verschillende disciplines erbij en maak een werkgroep
Het is belangrijk dat verschillende disciplines van de organisatie vertegenwoordigd zijn, zodat het project breed gedragen wordt en kans van slagen heeft. Bij WZH zaten de teamleider, klantbemiddelaar, verpleegkundige en ergotherapeut van de locatie en veelal ook een huiskamerbegeleider/ activiteitenbegeleider in de werkgroep.
Lerend netwerk van thuis naar verpleeghuis
Een warme overdracht van thuis naar verpleeghuis is belangrijk voor een goede start van de bewoner in zijn nieuwe thuis. Wil jij hierover sparren en ervaring uitwisselen met je collega's van andere organisaties? Meld je dan zeker aan voor het Lerend netwerk van thuis naar verpleeghuis.
Leer in vier bijeenkomsten tips, goede voorbeelden en handvatten om de overgang van thuis naar verpleeghuis beter te maken.
Ook de webinar De overgang van thuis naar verpleeghuis maakt deel uit van de bijeenkomsten, maar is voor iedereen toegankelijk.
Met onze huisbezoeken laten we de overgang naar het verpleeghuis soepel verlopen.
Meer weten?
Downloads