Naar hoofdinhoud Naar footer

5 tips van Hardeman om innovatie écht op gang te brengen

Gepubliceerd op: 09-03-2022

Laatst bijgewerkt op: 06-01-2023

Veel organisaties worstelen met innovatie. Innovatietrajecten stranden in de pilot-fase en duurbetaalde technologie belandt ongebruikt in de kast. Zonde, vindt ook Jethro Hardeman, expert op het gebied van innovatie. Hij gaf een webinar voor iedereen die met innovatie aan de slag wil. Zijn belangrijkste tips op een rijtje.

Tip 1: bepaal wat je onder innovatie verstaat

Er zijn heel veel verschillende definities van innovatie in omloop. Wat jouw collega’s onder innovatie verstaan, is dus lang niet altijd hetzelfde als jij doet. Grofweg zijn er twee stromingen te herkennen: uitvinden en adoptie. Met beide stromingen is wat moeilijks aan de hand. Het probleem van een uitvinding is dat het niet per se iets vervangt. Bij adoptie is men vaak vooral bezig om zo snel of zo slim mogelijk een bepaalde technologie in te zetten. Innovatie is pas innovatie als het daadwerkelijk iets vervangt. Hardeman hanteert daarom de volgende definitie van innovatie: ‘het succesvol ontwikkelen van nieuwe oplossingen voor bestaande uitdagingen die bijdragen aan nieuwe producten, diensten of business modellen’.

‘Innovatie is pas innovatie als het daadwerkelijk iets vervangt’

Tip 2: kies het juiste moment van innovatie

Dacht je gewoon maar te beginnen met innovatie? Niet verstandig. Volgens Hardeman zijn er slechts twee momenten die geschikt zijn om te starten. Hij legt het uit aan de hand van de levenscycli van producten. Die kent vier fases: de introductie, de groei, de volwassenheidsfase, en de neergang. Deze fases zie je volgens Hardeman ook terug binnen (zorg)organisaties. Het eerste geschikte moment voor innovatie is het einde van de groeifase. Je bent goed bezig, de ambities zijn nog hoog, de organisatie wil innoveren. Wat echter in praktijk vaak het geval is, is dat innovatie plaatsvindt aan de start van de neergangsfase. De organisatie moet wel innoveren. Het risico om niets te doen is groter dan iets doen. Beide momenten bieden een goede voedingsbodem voor innovatie.

Tip 3: bottom-up innovatie is niet de heilige graal

Duizend bloemen bloeien, dat zie je vaak gebeuren wanneer innovatie enkel bottom-up wordt georganiseerd. Heel veel kleine, creatieve experimenten en pilots, maar geen een die echt tot wasdom komt. Hardeman pleit daarom óók voor top-down strategie. Er is een duidelijke richting nodig om de creatieve ideeën van de werkvloer naar een hoger niveau te brengen.

Tip 4: vraag niet wat de mensen willen, maar vraag waar ze tegenaan lopen

Een bekende uitspraak van Henry Ford, die op grote schaal auto’s beschikbaar maakte voor de gewone man: als ik de mensen had gevraagd wat ze willen, hadden ze om een sneller paard gevraagd. Volgens Hardeman geldt dit principe vandaag de dag nog steeds. Het voorstellingsvermogen van mensen gaat simpelweg niet verder dan dat we ze nu kennen. Vraag daarom niet wat mensen willen, maar waar ze tegenaan lopen. Op die manier leg je veel bredere behoeftes bloot.

Tip 5: maak mensen deelgenoot van jouw innovatie

Black box innovatietrajecten, ook al zo’n hippe trend. Niet doen, zegt Hardeman. De term zegt het al: je sluit een innovatieteam op in een zwarte doos. Het gevolg is dat de innovatie waar het team mee komt hún kindje is. Het risico is dat er in de organisatie weinig draagvlak voor het idee zal zijn. Volgens Hardeman moet je daarom al heel vroeg in het innovatietraject de organisatie betrekken.

Meer weten

Deel deze pagina via: