Innoveren als kleine zorgorganisatie: hoe pak je dat aan?
Gepubliceerd op: 22-02-2022
Laatst bijgewerkt op: 06-01-2023
Als kleine zorgorganisatie heb je geen medewerkers beschikbaar die volledig inzetbaar zijn op technologie voor de ouderenzorg. Dit hoeft echter geen belemmering voor innoveren te zijn, ontdekten ze bij Villa-Attent. Iris Kamphuis, manager zorg: ‘Wij gaan niet direct tot aanschaf over, maar lenen de technologieën eerst.’
Villa-Attent heeft goed inzicht in de behoeftes van hun negen bewoners. Onder andere wat zij graag zouden willen op het gebied van dagbesteding. Iris: ‘Zo geven bewoners aan graag buiten te willen bewegen. Maar voor zorgmedewerkers is het meestal niet mogelijk om met iedere bewoner apart te gaan wandelen. We kijken dan alsnog hoe we dat wel kunnen oplossen. Bijvoorbeeld door dit aan naasten te vragen. Daarnaast kan technologie uitkomst bieden. Zo zijn we op het idee van een virtuele fiets gekomen.’
Innoveren: waar is het meeste behoefte aan?
Momenteel maakt Villa-Attent al gebruik van innovatieve technologieën voor ouderenzorg en het verpleeghuis. Denk aan een alarmsysteem waarmee zij op afstand kunnen communiceren met bewoners. Of een elektronisch aftekensysteem voor medicatie dat het maken van fouten voorkomt. Bij de aanschaf van technologie kijkt de zorgorganisatie vooral waar het meeste behoefte aan is. Iris: ‘We moeten selectief zijn in wat we aanschaffen. Zeker ook omdat niet alles in de begroting van een kleine organisatie past. Daarbij richten we ons met name op de groep bewoners. Waar is het meeste behoefte aan? Kunnen mensen hier voor langere tijd plezier van hebben? Dit kun je niet op het niveau van het individu doen. Je wilt namelijk voorkomen dat zo’n technologie ongebruikt in de kast belandt, als een bewoner weggaat of komt te overlijden. We spreken bewoners trouwens wel apart over hun wensen en niet in de groep. Dit vergroot de kans op openheid.’
Ook rapporteren op welzijn
Daarnaast is het elektronisch cliëntdossier behulpzaam. Iris: ‘We maken gebruik van CareAssist waarin we doelen, acties en onze observaties rapporteren. Iedere bewoner krijgt een zorgplan op maat. We nemen in het zorgplan naast zorg-gerelateerde elementen, ook elementen op die over welzijn gaan. Wat zijn bijvoorbeeld de interesses van een bewoner? Waar loopt iemand tegenaan? Waar heeft iemand behoefte aan als het gaat om sociaal contact?’
Technologie lenen om te innoveren
Ook goede registratie helpt dus bij de keuze van een technologie. Maar Villa-Attent gaat daarna nog niet direct tot aanschaf over. Iris. ‘Binnenkort komt er iemand een demonstratie van de virtuele fiets geven. Het is een soort hometrainer waarop een virtuele route getoond kan worden. Die kun je zowel met benen als armen bedienen. We hebben namelijk een aantal lichamelijk beperkte bewoners. Vervolgens lenen we de technologie voor twee weken. Zo kunnen bewoners echt ervaren of dit iets voor hen is.’
Spelletjes waar iedereen aan mee kan doen
Daarnaast hebben bewoners behoefte aan spelletjes die je samen kunt doen. Iris: ‘Dat gaat digitaal wat makkelijker. Nu spelen bewoners Rummikub of gaan ze samen sjoelen, maar dan zie je dat er altijd een aantal bewoners niet meedoen. Door een geheugenquiz, met vragen over vroeger bijvoorbeeld, kun je veel beter iedereen betrekken. Daarom hebben we ook een afspraak met iemand die DE BRAINTRAINER komt demonstreren. We willen ook de mogelijkheid hebben om foto’s op het scherm te projecteren. Zo zijn we met bewoners op vakantie geweest. Maar de afgedrukte foto’s in standaardformaat zijn voor sommigen te klein om goed te zien. Door ze groot op het scherm te projecteren, kan iedereen nagenieten van de vakantie.’
Tip: overleg met een expert of andere organisatie
Iris: ’Wat ik tot slot als tip aan andere kleine organisaties mee wil geven is om te sparren met experts of andere organisaties. Zo hebben wij overleg gehad met een adviseur van Waardigheid en trots. Zo kom je toch op meer ideeën dan dat je als kleine organisatie kan bedenken.’
Over Villa-Attent
Villa-Attent is een kleinschalige woonvoorziening in Nijverdal. Zij zien iedere bewoner als uniek en geven aandacht en zorg zoals zij die zelf ook zouden willen ontvangen. Kijk voor meer informatie op villa-attent.nl.
Meer weten
- Kijk voor meer informatie op villa-attent.nl