In een gezonde werkomgeving zijn er goede arbeidsomstandigheden, is er een veilige werksituatie en aandacht voor fysieke en mentale gezondheid. Denk aan programma’s gericht op vitaliteit en preventie, zoals hulpmiddelen voor omgaan met werkstress. Op lange termijn zorgt dit vitaliteitsbeleid voor duurzame inzetbaarheid. Een gezonde en veilige werkomgeving gaat ook over sociale veiligheid. Komt pestgedrag aan de orde? En is er beleid rondom inclusie en diversiteit?
Vitale medewerkers
Laatst bijgewerkt op: 13-05-2024
Medewerkers in de zorg zijn vaak zeer bevlogen. In combinatie met een hoge werkdruk kan de energiebalans echter de verkeerde kant op slaan. Zorgen voor jezelf én voor elkaar is dan ook essentieel als je werkt in de zorg. Door als werkgever blijvend aandacht te besteden aan duurzame inzetbaarheid blijven mensen in de zorg met motivatie en plezier aan het werk.
Hoe geef je als medewerker, team en organisatie invulling aan het zorgen voor elkaar? Voor een integraal beleid op duurzame inzetbaarheid is het onder andere belangrijk om aandacht te besteden aan een gezonde werkomgeving, leer- en ontwikkelmogelijkheden, samenwerking en teamreflectie, een goede werk-privébalans en oprechte aandacht en waardering.
Een prettige samenwerking met collega’s is van grote invloed op het werkplezier. Aandacht voor teamsamenwerking en het gezamenlijk reflecteren daarop is dan ook essentieel. Het draagt bij aan behoud van medewerkers op de langere termijn.
Een positieve leercultuur en ruimte voor ontwikkeling dragen bij aan duurzame inzetbaarheid en werkplezier. Dit houdt bijvoorbeeld in dat een werkgever scholing en training stimuleert en faciliteert, zodat je als medewerker relevante vaardigheden en skills onderhoudt en je voorbereid bent op de toekomst.
Een goede werk-privébalans is van groot belang voor duurzame inzetbaarheid van vitale medewerkers. Kun je bijvoorbeeld zorgverlof opnemen als dit nodig is, of minder belastend werk doen bij re-integratie? Of wil je juist tijdelijk meer werken, en zijn daar dan mogelijkheden voor?
Een medewerker die zich gezien en gehoord voelt, zich kan ontwikkelen en ruimte krijgt om iets te betekenen voor cliënten, gaat met plezier aan het werk en houdt het langer vol. ‘Heb aandacht voor aandacht’, adviseren Vilans-adviseurs Diana Kole en Jeroen Schumacher daarom. Zorg er voor dat er in jouw organisatie ook in de dagelijkse praktijk genoeg ‘aandachtsmomenten’ zijn. Hoe je dat doet lees je bij dit onderwerp ‘Vitale medewerkers’.